Bidadari Hati

Sunday, July 20, 2008

the one about badrul and cerita semalam dan hari ini - the story...



i think i'm ready to put it down in my blog... dah lama rasanya i tangguhkan... it's always at the back of my head but i sajer taknak fikirkan pasal perkara tuh... in denial ker, takleh accept ker, not ready to accept ker, hard to accept ker, macam-macam excuses tapi yang i tahu, sebelum nih i was not really ready to talk about it or to say it out loud... anyway, sejak i'm working on my own, i have more time with my family... kalau dulu kerja, walaupun tak busy macam mana sekalipun, i still have to be in the office... tapi sekarang kalau busy macam mana sekali pun, i still have a few hours to spend with them... kalau tak drop by at my mom's place for breakfast, it will be lunch or dinner... or anytime yang i rasa nak drop by... i have time to either drop kids to school or pick them up after school... okay, lets begin, shall we...

11 feb 2008 (monday)
my mom called me at nine in the morning... she said aiman tak pergi sekolah sebab he has slight fever... i told her i will come by in the afternoon... i woke up quite early that day because i need to prepare some proposals... lepas update diddy's schedule for the week, i drove to my mom's place... check on aiman but his fever has gone down lepas makan ubat... after lunch, i spent my time watching tv with aiman... and petang, lepas ambik ellisya kat sekolah, drove to seven eleven to get some icecream... i went back to my place after magrib... aiman pun nampak okay...

12 feb 2008 (tuesday)
my mom called me again early in the morning and told me aiman demam teruk this time around... i cepat-cepat mandi and rushed to my mom's place... muka aiman pucat and pernafasan dia tercungap-cungap... i decided to take aiman to the clinic near by my house... lepas check-up doctor refer aiman to the hospital sebab fever dia tinggi jugak... kalau ikutkan pengalaman, bila refer to the hospital, nanti mesti kena admitted, so i went back to get some of aiman's clothes... i have a meeting scheduled that day at 3pm so i told my sister suruh ambik cuti and meet me at subang jaya medical centre... as expected, aiman kena admitted, tapi nak tunggu semua siap ambik masa jugak... i thought i can leave him to my sister and rush for my meeting but my dad called and cakap my grandma jatuh tangga...

i rushed back home macam orang giler... at the same time i called off my meeting... sampai rumah, my grandma was on the floor downstairs... my mom was wiping my grandma's face with wet towel... kepala dia bengkak and ada kesan calar pada kaki dia... my mom told me that my dad went to pick up ellisya from school and she was outside tengah jemur baju... when she came in she saw my grandma dah terjelepuk kat bawah... you see, my grandma tak pernah turun bawah sorang diri... usually every morning my sister akan pimpin dia turun bawah so that she can have breakfast with the family... lunch and dinner pulak diaorang akan bawak naik for her... dari awal dulu i nak suruh my grandma duduk bilik bawah and my sister will teman her but she doesn't want to... dia nak duduk kat atas jugak dekat dengan cicit-cicit semua... anyway, lepas tuh i dengan my dad angkat my grandma to her room upstairs... a few people from surau come to help as well... my dad memang dah tak larat... we called doctor to come over and check... he gave some ubat for my grandma to rest... malam i pergi hospital teman aiman...

13 feb 2008 (wednesday)
my sister came to the hospital to release me... i nak balik mandi and all but i dropped by my mom's place to check on my grandma... i was shocked to see that kepala dia yang terantuk dah benjol and around her eyes ada kesan lebam macam kena tumbuk... i was so scared and in tears so i told my dad we have to take her to the hospital... bila i tanya my grandma she said dia sakit sikit jer but she doesn't want to go to the hospital, tapi i don't care... since it was difficult for us to carry her down and since i was scared that kalau ada apa-apa yang patah, i decided to call an ambulance... half an hour later, an ambulance from hospital serdang arrived... they were so professional, and dealing with my grandma as delicate as they can... i called my other sister and asked her to go to hospital serdang temankan my grandma...

i went back to see aiman so that my sister can go back and visit my grandma... sebelah petang doctor datang and cakap aiman kena viral fever... they managed to bring the fever down and kalau my tomorrow morning temperature dia dapat stay normal, dia boleh discharge in the afternoon... Alhamdulillah... around 8pm my sister called and cakap diaorang kat hospital serdang dah buat x-ray and check up on my grandma and takda internal bleeding atau apa-apa yang patah, but they need to keep her in the hospital a couple of nights for observation... Alhamdulillah...

14 feb 2008 (thursday)
early morning lepas doctor buat check, aiman can be discharged... kena rest banyak-banyak kat rumah and kena minum air banyak... my back ached so bad sebab tidur kat atas kerusi malas tuh... so in the afternoon lepas bawak aiman balik, we went to visit my grandma... she seems okay... nampak letih tapi tenang... ada hari my grandma will remember semua orang... she can recognised me from my voice sebab mata dia dah tak berapa nampak... but some days dia tak ingat siapa-siapa... at least kat hospital dia dapat rehat... lebam dekat area mata pun dah surut dan bengkak kat kepala pun dah kurang...

balik rumah i start packing sebab the next day i have to go to terengganu for anugerah bintang popular road tour... keadaan kat rumah i pun berterabur sebab beberapa hari asyik keluar masuk rumah jer... since i have to be at berita harian bangsar around 9am, i decided to go to bed early... lepas packing and called to check on aiman and my grandma, terus masuk bilik and tidur...

15 feb 2008 (friday)
my phone rang at 4.45 in the morning... my heart skipped... the memory of that dreadful night years ago came rushing in... then i heard my dad's voice... "yoe, tok dah takda..." i terus bangun, mandi and ambik air sembahyang... i sembahyang sunat dua rakaat untuk tenangkan hati... then i drove to my parents house untuk jemput diaorang ke hospital serdang... dalam perjalanan, banyak perkara yang bermain kat kepala... i remember those days masa mula-mula my grandma datang tinggal bersama kita orang... she always complaint that my mom masak tawar *because dia ada darah tinggi* and once in awhile i curik-curik titik kan setitik dua kicap dalam bubur dia... i remember the time i cooked the whole meal for her sebab dia rindu sangat masakan kampung... i remember tiap-tiap kali raya she will give me duit raya as well eventhough i dah besar panjang...

bila sampai hospital, my sister told me that my grandma passed away around 4am... my sister terjaga dari tidur dan tengok my grandma pun terjaga dari tidur... my sister rasa sedikit lain dan terus ajar my grandma mengucap... lepas my grandma mengucap, dia terus pejam mata... lepas uruskan jenazah, terus bawa balik to surau near my parents house... my dad cakap semua dah selesai and suruh i pergi jemput diddy to go to bangsar untuk ke terengganu... i kucup my grandma for the last time and went on my way... Alhamdulillah jenazah my grandma selamat dikebumikan selepas solat jumaat...

my dad told me later that it took him setengah jam before he managed to call me... my mom and dad tak tahu macam mana nak cakap dengan i... maybe diaorang bimbang i susah nak terima macam dulu jugak... i sebenarnya bersyukur kerana Allah s.w.t. memberi peluang kepada my grandma untuk melihat cucu dan cicitnya... i think kehidupan my grandma penuh dengan warna... dan semoga Allah s.w.t. menempatkan my grandma bersama-sama dengan orang-orang yang beriman... Amin... if you have time to spare, sedekahkanlah Al-Fatihah to my grandma and to all muslimin dan muslimat yang telah pergi...