Bidadari Hati

Thursday, November 10, 2005

the one about badrul and 'semalam'...




semalam...
aku jumpa pakcik leman kampung raja
tubuh dah kurus kering nampak selangka
malam makan bubur, siang berpuasa
tujuh tahun dia hidup menduda
empat anak tapi sekor pun tak datang jenguk muka
dengar khabar ada kerja swasta, kerja gomen, jadi businessman berjaya
gaji bukan sikit, semua lima enam angka
tak usah sepuluh ringgit, sepuluh sen pun tak bagi orang tua
tapi kata pakcik leman dia tak kesah dia tak terasa
cuma kadang-kadang perasaan teringin juga
nak tengok muka cucu-cucu yang dah besar muda belia
kesian aku tak terkata
hati pedih mengalir air mata...

semalam...
aku jumpa makcik lijah gong tenak
janda jugak tapi takda anak
kerja mengurut orang sakit betis, orang perut senak
cukuplah dapat segenggam beras untuk menanak
tiga bulan lepas kata mak lijah orang tv ada mari
kononnya nak buat cerita kutip derma makanan selori
habis dikerobek cerita-ceritu dalam kain dalam almari
sampai sekarang hanya dapat setin sardin, sebungkus rempah kari
sekarang ni mak lijah dah malu diri
orang kampung pandang pun macam nak kerat jari
orang tv sikit pun takda cakap sorry
yang diaorang fikir nak naik rating biar boleh buat siri
kalau dulu ada jugak segenggam beras mak lijah alas perut sehari
sekarang semua orang kampung dah lari, taknak dia urut lagi
dada aku perit pedih sekali
tak sedar airmata mengalir sendiri...

semalam...
aku jumpa kak bainu taman kenangan
rantai labuh gelang sampai ke lengan
anak tiga, dua lelaki dan satu perempuan
tapi rumahtangga tak pernah aman
perangai anak-anak semua macam setan
sebab tak dididik dengan apa-apa pegangan
mak bapak sibuk kerja kononnya nak bagi makan
harta berkepol tapi tak pernah rasa kesyukuran
jantan nombor satu hisap dadah hisap dam
tengkorak hidup pun nampak lagi mengancam
nombor dua kaki pukul kaki perempuan
kena sakit kelamin sekarang ni asyik meroyan
yang perempuan
bangga sungguh jadi bohsia jalanan
last sekali dengar cerita, dia ada kat siam
khabar kak bainu buat aku terdiam
airmata mengalir, mintak Tuhan jauhkan...

semalam...
dalam cermin aku lihat aku
ada garis kedut, ada uban sini situ
kepala dah separuh botak, perut dah macam labu
dah lanjut usia aku
amal ibadat masih tak lengkap, cuba berusaha ke arah itu
anak-anak takdalah mewah tapi cukuplah makan pakai, beli buku
selagi ada hayat, selagi ada kudrat, akan aku jaga orang tua aku
biarlah takda kereta besar, biarlah takda dua tiga rumah batu
biarlah ada hari makan ayam, biarlah ada hari makan budu
biarlah susah bersama, senang bersatu
dan dalam kesederhanaan itu
aku tetap bersyukur kepada Mu
harapan aku
doaku
janganlah jadi macam pakcik leman, makcik lijah atau kak bainu
semoga anak-anakku jadi anak yang soleh, dihormati selalu
begitu jugak aku terhadap ibu bapaku, ya Allah ya Tuhan ku
jika tidak, hatiku mesti luka sudah tentu
dan kalau airmata ni mengalir lagi, mesti haru biru...


badrul~after~six
puchong